Licht, kleur, slaap en de hersenen

Een vraag die wetenschappers jarenlang heeft bezig gehouden is: 'Waarom slapen we' en 'Waarom dromen we'. Het antwoord werd niet snel duidelijk en langzaamaan is door de jaren heen het belang van slaap naar de achtergrond verdrongen. Mede door de industriële ontwikkelingen: de uitvinding van het kunstlicht en de 24-uurs economie. Het accent kwam te liggen op ‘altijd actief en beschikbaar zijn’ in plaats van een natuurlijk ritme van actief zijn en rusten. Maar wie altijd druk in de weer is loopt grote kans op een burn-out, zoals we overal om ons heen kunnen zien.

Met de nieuwste onderzoeksmethodes kan ander onderzoek worden uitgevoerd en nu wordt het belang van slaap en dromen in de medische wetenschap meer serieus genomen.

De laatste stand van zaken is deze:

Niet goed slapen speelt een grote rol bij het ontstaan van:

  • Ziekte van Parkinson en Alzheimer
  • Kanker
  • Afvallen lukt niet als slapen niet goed lukt
  • Niet- of te weinig regelmatig slapen kan gevaarlijk zijn, omdat ‘t het risico op ongelukken vergroot. Dit zowel in huis als in het verkeer.
  • Ontstaan van concentratieproblemen, depressies en hormonale problematiek
  • Verslechtering van onderlinge relaties en contact, ontstaan van irritaties en conflictsituaties

Wil je gezond worden/blijven/je cliënt helpen bij deze zaken, dan dien je ten eerste de slaap te verbeteren.

30 procent van de volwassenen in Nederland vindt zelf dat ze slecht slapen (en ze hebben hierdoor ernstige problemen) en nog eens 30 tot 40 procent vindt dat het beter kan en gebruikt al dan niet slaapmiddelen, melatonine of ligt ‘gewoon’ wakker.

Wat speelt zich af in de hersenen en het lichaam tijdens de slaap?

Ons nachtleven heeft vier fases, te beginnen met de lichte slaap (fase 1) en overgaand naar de diepe slaap (fase 4). Daartussen liggen de zogenaamde REM-fases (rapid-eye movements). Tijdens deze fases bewegen onze ogen zich snel, terwijl onze oogleden gesloten zijn - we dromen! Onze hersenen zijn daarbij actief, de ademhaling en de hartslag worden sneller, ook al lijkt ons lichaam bewegingloos. Via onze oogbewegingen ‘bekijken’ we onze droombeelden. Deze fases van slaap herhalen zich een aantal keer in de nacht.

In het eerste deel van de nacht domineert de diepe slaapfase. Ons lichaam herstelt zich, groeihormonen zijn actief om de celdeling aan te wakkeren. In het tweede deel van de nacht dromen we meer.

Deze fases kunnen in slaaplaboratoria worden gemeten en de golven die erbij horen heten de hersengolven, want onze hersenen bewegen in 'golven'. Of dit harmonisch en ritmisch gebeurt, hangt af van de persoon en wat deze heeft meegemaakt in zijn/haar leven.

Trauma's verstoren het natuurlijke, harmonische hersengolfritme.
En dan hebben we hier al een belangrijke oorzaak van eventuele slaapproblematiek: trauma's.

Denk eens aan gepest worden vroeger op school of aan slaapproblemen die ‘opeens’ in de overgang opkwamen. Onbewuste jeugdangsten die ’s nachts steeds weer de kop opsteken, conflicten met de ouders, ook al speelden die lang geleden. Iedereen heeft in z’n leven wel een of meer trauma’s opgelopen die nooit goed verwerkt zijn.

Meer dromen, betere nachtrust
Onderzoek heeft aangetoond dat dromen voor ons van levensbelang zijn. Proefpersonen die tijdens een onderzoek telkens wakker gemaakt werden zodra ze begonnen te dromen, bleken overdag geïrriteerd en agressief te zijn en konden zich slecht concentreren. Hun creativiteit werd minder, hun geheugen liet hen in de steek. Tijdens de droomfase worden allerlei herinneringen en daarmee afvalstoffen uit de hersenen opgeruimd.

Slaapmiddelen en opwekkende middelen, alcohol en antidepressiva kunnen de droomperiode tijdens de nachtrust verkorten of onderdrukken. Hierdoor kom je niet genoeg toe aan innerlijke verwerking. De volgende dag voel je je moe en ben je weinig helder.

Mensen die niet of niet goed in hun diepe slaap komen of worden verstoord tijdens deze slaapfase, hebben 's ochtends meer afvalstoffen in hun hersenen. Dat geldt zeker voor het eiwit amyloïd beta, dat weer een belangrijke rol speelt bij het ontstaan van hersenziektes.

Dan de hersen-coördinatie, waar ik het in de vorige blog over had.
Als onderdeel van de hersenen heeft de pijnappelklier (epifyse) als belangrijkste taak het regelen van het dag-nachtritme. Dat gebeurt via de invloed van licht en donker. De pijnappelklier maakt melatonine aan en dat regelt o.a. de biologische klok van ons lichaam en de lichaamscellen, en beïnvloedt ook de uitscheiding van andere belangrijke hormonen.

Melatonine wordt wel beschouwd als de belangrijkste, lichaamseigen anti-oxidant en heeft zodoende veel meer belangrijke functies.

Overdag wordt onder invloed van licht in de pijnappelklier serotonine aangemaakt. De serotonine (het ‘gelukshormoon’) produceert ’s nachts als het donker is melatonine, dat onze slaap reguleert en dromen activeert.

De productie van serotonine is afhankelijk van L-tryptofaan en, in het bijzonder, van zonlicht. Daarom is zonlicht zo goed om depressies en neerslachtige gevoelens tegen te gaan.

Bij iedereen die niet goed slaapt, is de aanmaak van melatonine verstoord. Nu kun je melatonine gaan slikken, maar wetenschappelijk is aangetoond dat dit zeker niet altijd de beste oplossing is. Het innemen van synthetische melatonine leidt vaak tot psychische en andere klachten. Een betere manier is de pijnappelklier zelf te activeren.

Binnen de kleurenpunctuur hebben we tal van goede behandelingen voor de pijnappelklier en het hormonale stelsel in het algemeen. o.a. Coördinatie 1 en 2 van het vorige blog.

Children of the lightDr Neeresh Pagnamenta, kinderarts en schrijver van het boek 'Children in the light', heeft onderzoek gedaan naar baby's en kinderen met slaapproblemen.
Hij boekte hele goede resultaten met de Anti-trauma behandeling (die staat beschreven in zijn boek op blz. 68/69) (vooral de ouders waren blij dat ze 's nachts weer door konden slapen...)
Deze behandeling heb ik ook beschreven in mijn boek 'Verborgen kracht van licht en kleur' op blz. 111.

Er valt nog zooooo veeeel meer te zeggen over slaap, dromen, de hersenen en gezondheid.

Je leert te werken met de Wilde-kruidenolie:

  1. Hoe werkt de Wilde-kruidenolie en waarom is deze zo bijzonder om als slaaphulp te gebruiken.
  2. Welke zones kun je behandelen om beter te slapen en om tegelijkertijd ook van gewrichtsklachten, buikpijn, hoofdpijn etc. af te komen.
  3. Je krijgt inzicht in allerlei verbanden tussen lichamelijke en emotionele klachten. Peter Mandel heeft die duidelijk in kaart gebracht.

Wat krijg je nog meer?

  1.  Alle andere tips die ik in de loop van de tijd heb verzameld om mensen beter te kunnen laten slapen en dat zijn er veel!
  2. Een vragenlijst die je aan je cliënt kunt meegeven om hun slaappatroon (en evt. droompatroon) bij te houden en de verbeteringen in kaart te brengen.

 

En nu nog wat tips die je zonder meer kunt toepassen:

  1. Naar buiten, elke dag, tussen 11 en 15 uur en minimaal een half uur. Dat is belangrijk om voldoende licht op te nemen en dus serotonine aan te maken.

  2. 's Avonds voor tv en computer: Computerbeschermbril die het verkeerde licht filtert. Bovendien is het sowieso beter na 9 uur 's avonds geen pc meer aan te hebben. Let op: ook je smartphone en tablet geven dit verkeerde licht af!

  3. Verduister je slaapkamer met goed lichtwerende gordijnen.

  4. Stimuleer je creativiteit met dromen
    Paul Mc Cartney componeerde zijn lied “Yesterday” in zijn droom.
    Van Gogh zei: “Ik droom mijn schilderij en dan schilder ik mijn droom”.
    Tijdens het dromen zijn grote uitvindingen gedaan, zoals Einstein die zijn relativiteitstheorie 'droomde'.
    Geen tijd voor de workshop 'Slapend fit met kleuren, klanken en kruidenolie' op vrijdag 28 september? Het boekje geeft je ook veel informatie en de Wilde-kruidenolie Relax kun je zo gebruiken.

Ik wens jou en je cliënten mooie dromen en een helende slaap en daardoor een betere gezondheid toe.

Overweeg je de opleiding Kleurenpunctuur voor Therapeuten te gaan doen? Wacht niet te lang met beslissen want er zijn nog maar een paar plaatsen open. De eerste module is op za/zo 13/14 oktober.
De Studiegids kun je hier downloaden of meld je aan voor een intake gesprek.

Verder in de Agenda de data voor het najaar.

©2018 Praveeta Timmerman - Instituut voor Kleurenpunctuur


 

Licht, kleur, slaap en de hersenen