Licht, kleur en het skelet

Ons skelet bestaat uit calcium (kalk) en vet!                          
De belangrijkste taken van ons skelet zijn:
- het geeft ons stevigheid
– beweeglijkheid, doordat de verschillende onderdelen van het bottenstelsel met elkaar verbonden zijn door de gewrichten
– zachtere en kwetsbare organen/delen van het lichaam worden beschermd (bijvoorbeeld het schedeldak beschermt de hersenen en de ribben beschermen hart en longen)
– In het beenmerg worden de rode bloedcellen aangemaakt en het skelet speelt hiermee een belangrijke rol bij de vorming van het bloed.

Children of the lightDan licht en kleur.
Stel je een boom voor die in het zonlicht staat. De bladeren vangen dit zonlicht op en het chlorofyl in de bladeren zet dit zonlicht om. De energie daarvan wordt omgezet in chemische energie. Dit hele proces heet fotosynthese en uiteindelijk levert dit zonlicht de boom appels of andere vruchten. Het zorgt natuurlijk ook voor de groei van de boom zelf en bijvoorbeeld na jaren ontwikkelt de boom een heel stevige stam.

Ook gaat het licht en de energie naar de kleinste haarvaten van de wortels, onder de grond. Hiervan zien we niets, maar reken maar dat het wortelstelsel een belangrijk deel is van dit levende 'organisme boom'. Behalve het zonlicht zijn er natuurlijk ook water en voedingstoffen uit de aarde nodig.

De stam van de boom is vergelijkbaar met onze wervelkolom. De takken van de boom, die mee bewegen met de wind, kun je vergelijken met onze ledematen. Het wortelstelsel is bij ons de verbinding met de aarde via onze voetzolen, waardoor we gegrond zijn en energie van de aarde kunnen opnemen.

Wij hebben geen bladeren, maar we hebben de huid en haren. Die vervullen eenzelfde functie als de bladeren.
Onze huid heeft antennes om zonlicht op te vangen en die zorgen ervoor dat er iets vergelijkbaars met 'chlorofyl omzetting' in ons plaatsvindt. Dat is o.a. de aanmaak van vitamine D. Dit is heel speciaal van belang voor de kwaliteit van de botten, want de hoeveelheid vitamine D in het bloed staat in direct verband met de sterkte van de botten.

Ook zijn onze haren en huid voorzien van mineralen, die meedoen in het 'verwerken' van zonlicht (o.a. silicium = kiezelzuur). Hiermee zijn ze van belang voor allerlei andere processen in het lichaam. Heeft iemand dof, futloos haar, brekende nagels en een droge of grauwe huid, dan kan dat een aanwijzing zijn voor een gebrek aan kiezelzuur en een niet goed verwerken van zonlicht. Suppletie kan dan helpen (bijv. homeopathisch of Schüssler zouten) om de opname en verwerking van vitamine D te verbeteren.
Voor de opbouw van botten speelt kiezelzuur ook een belangrijke rol.

Dit even allemaal als achtergrond.

Binnen de vijf elementenleer horen de botten als 'weefsel' bij het element Water.
De organen en meridianen die erbij horen zijn de nieren en blaas.

Het belangrijkste gevoel dat bij dit element Water hoort, is het gevoel van veiligheid.
Dat begint al in de baarmoeder, als we in het water zweven...

En de kracht, de sterkte en kwaliteit van het skelet kan een maatstaf zijn van iemands gevoel van veiligheid in het leven.

Het skelet is daarom belangrijk voor de kwaliteit hoe 'iemand in het leven staat'.

Ongetwijfeld krijg je cliënten in je praktijk die last hebben van rugpijn, schouderpijn, kniepijn, heuppijn of allerlei andere gewrichtspijnen. Daarover in mijn volgende blog meer, want ik ga voorlopig door op het thema botten, gewrichten en het bewegingsapparaat.

Nu eerst een paar tips hoe je de algehele kracht van het skelet bij jezelf (of bij je cliënten) positief kunt beïnvloeden. ­

  1. 1 Naar buiten, naar buiten, naar buiten. Zelfs op de bewolkte dagen of als het regent. Check bij je huisarts of je vitamine D gehalte goed is of te laag. In dat geval: bij slikken maar evengoed naar buiten! Vitamine D suppletie is geen vervanging van zonlicht!
  2. Stimuleer de werking van de nieren.
    Het 'weefsel' de botten hoort bij de nieren/blaas functiecirkel en daarin spelen de nieren, een grote rol.
    Je kunt de werking van de nieren optimaliseren door de zone van de nieren te behandelen met rood licht of complementaire kleurbehandeling met groen/rood. In De verborgen kracht van licht en kleur staan verschillende mogelijkheden.
  3. Visualiseer een eik of andere sterke, krachtige boom met een grote, stevige stam. Het gaat er nu vooral om de kracht van de stam te voelen. Ga desnoods tegen de boom aan leunen of lekker tegen de stam zitten en mediteer op het gevoel van veiligheid en eigen kracht hierin. Heb je wel eens Chi Gong gedaan? Denk dan aan de oefening ‘Omarm de boom’, waarbij je van je voeten tot je kruin de boomkracht door je botten voelt stromen.
  4. Buiten wandelen. De beste preventie voor osteoporose (botontkalking) is buiten wandelen. Niet fietsen, maar wandelen. Een half uur tot een uur per dag.
  5. Laat geraffineerde suiker staan. Suiker is niet goed voor je botten: het 'ontkalkt'. Het eerste waar je dat aan merkt zijn de tanden. Maar dan is het afbraakproces in de rest van je botten ook al aan de gang. Om suiker af te breken zijn mineralen nodig en de grootste voorraad mineralen in je lichaam zit in je botten en tanden en kiezen, vandaar dat de botten zwakker worden.
  6. Neem lekker de tijd om te ontspannen. Ook bij stress heb je meer mineralen en vitaminen nodig. Vooral magnesium (en dit heb je nodig om de calcium die je normaal in de voeding hebt, te verwerken). Een gezonde slaap is onontbeerlijk. Laat je inspireren door de Wilde-kruidenolie Relax en het boekje Slapend fit met kleuren, klanken en kruidenolie.
  7. Onderzoek je gevoel van veiligheid. Laat het tot in je 'beenmerg' doordringen. Lukt het niet, onderzoek dan je andere gevoelens of het ontstaan van je gevoel van onveiligheid. Waar komt het vandaan? Wie/wat heeft er mee te maken? Als je je onveilig voelt, krijg je de neiging om te gaan ‘rennen’ om een veilige plek te vinden. Dat geeft weer extra stress waardoor de nieren overbelast raken. Een belangrijk hulpmiddel kan de lichtset zijn, om hiermee de anti-trauma behandeling te doen (bij je cliënt of bij jezelf). Deze behandeling kun je ook vinden in het boek: De verborgen kracht van licht en kleur . Heb je het idee dat je hulp nodig hebt, kijk dan eens of een afspraak met een kleurenpuncturist jou of je cliënt op de goede weg kan helpen.

Of, als je therapeut bent: kom het leren .

Ik wens je stevigheid en kracht, tot ‘op het bot’.

Heb je vragen? Neem contact op!

©2019 Praveeta Timmerman - Instituut voor Kleurenpunctuur


 

Licht, kleur en het skelet