Sterke botten door licht en kleur

De zomerzon benutten bij botproblemen (en andere klachten)!

De huid en de ogen spelen de hoofdrol in de opname en verwerking van zonlicht.
Via de ogen worden de foto-endocriene klieren van de hersenen beïnvloed: de hypofyse en de pijnappelklier. De pijnappelklier is de klier die onze innerlijke biologische klok regelt. De hypofyse speelt een grote rol bij alle hormonale processen in het lichaam (adrenaline, nor-adrenaline, cortisol e.a.). Nog een factor die meespeelt is dat onder invloed van zonlicht het gelukshormoon (serotonine) wordt aangemaakt. Vandaar de vrolijker gezichten als de zon schijnt.

Via de huid: bekend is natuurlijk dat door blootstelling aan zonlicht we vitamine D aanmaken. Minder bekend is dat we via de huid ook stikstof-oxide aanmaken. Deze stof helpt de bloedvaten te verwijden en hiermee de bloeddruk onder controle te houden. Bij hart- en vaataandoeningen en ziektes die met hartproblematiek te maken hebben, is de zon ook hier weer een helende factor.

De huid heeft een soort antennes om het licht op te vangen en te zorgen dat er iets als 'chlorofyl aanmaak' in ons plaatsvindt. Dat is bij ons o.a. de aanmaak van vitamine D. We hebben de zon nodig om genoeg voorraad vitamine D aan te maken, zodat we er de hele winter op kunnen teren. Hier hebben we ook te maken met de kwaliteit van de botten, want de hoeveelheid vitamine D in het bloed staat in direct verband met de sterkte van de botten.

De huid is belangrijk voor de aanmaak van vitamine D. Ook zijn onze haren en huid voorzien van mineralen, die het zonlicht 'verwerken' (o.a. silicium = kiezelzuur). Hiermee zijn ze van belang voor allerlei andere processen in het lichaam. Heeft iemand dof, futloos haar, brekende nagels en een droge of grauwe huid, dan kan dat een aanwijzing zijn voor een gebrek aan kiezelzuur. Suppletie kan dan helpen (bijv. homeopathisch of Schüssler zouten) en de opname en verwerking van vitamine D verbeteren. Voor de opbouw van botten speelt kiezelzuur ook een belangrijke rol.

Evolutionair zijn we gewend geraakt aan zonlicht en daarop is ons hele metabolisme ingesteld. In het licht zijn we actief (met alle mogelijke stressreacties die de dag met zich meebrengt). In het donker rusten we hiervan uit en regenereren we weer (tijdens de slaap).

Binnen de vijf elementenleer horen de botten als weefsel bij het element Water.
De organen en meridianen die erbij horen zijn de nieren en blaas.

Hier volgen wat tips voor je cliënten die last hebben van botten (en gewrichten)

  1. Stimuleer de werking van de nieren
    Dat kan door de zone van de nieren te behandelen met rood licht of complementaire kleurbehandeling met groen/rood.
  2. Genoeg laten drinken, vooral in de warme zomermaanden (en dan bedoel ik water en kruidenthee en niet alleen maar bier en wijn...)
  3. Buiten lopen en bewegen is beter voor osteoporose dan binnen bewegen. Dus iemand die zegt wel 3x per week oefeningen te doen in de sportschool zal voor de osteoporose meer baat hebben als deze oefeningen buiten in het zonlicht gebeuren.
  4. Naar buiten! Laat de ogen en huid minimaal 45 minuten per dag zonlicht opnemen. Zonnebril afzetten en het liefst ook je bril en je contactlenzen uit. Als iemand niet goed kan wandelen of fietsen op deze manier, laat deze persoon dan op een bankje of balkon zitten of met iemand aan de arm lopen.
  5. Zonder zonnebril buiten, ook die 45 minuten. Zetten we een zonnebril op, dan ontvangen de ogen minder licht en verwerken de hersenen dit uiteraard ook. Er worden dan minder 'zonne'-hormonen aangemaakt. Het gevolg: minder plezier overdag en 's avonds val je minder gemakkelijk in slaap. De hoeveelheid serotonine die overdag wordt aangemaakt is nodig om, als het donker wordt, melatonine aan te maken en dat hebben we weer nodig om lekker in slaap te vallen.

    Een tweede nadeel van de zonnebril is dat, behalve dat het licht wordt tegengehouden, de glazen ook nog eens meestal grijs of donker of soms zelf zwart zijn. Dat is niet echt bevorderlijk voor de algehele energiehuishouding.
    Wanneer zet je nu wel een zonnebril op?
    – in de auto tijdens het autorijden (dan zit je sowieso binnen)
    – als je de hele dag buiten of op het strand bent. Dan krijg je genoeg licht binnen, omdat je langer buiten bent
    – als je oogproblemen hebt en, misschien daardoor, het licht niet kunt verdragen
    – als er veel stof is en dit je ogen belast of als je op de fiets zit en er veel vliegjes zijn

    Wat zijn alternatieven voor de zonnebril?
    – een hoed, zonnehoed, klep of pet.
    – in de schaduw gaan zitten.
  6. Bescherming voor verbranden. Je kunt beter lekker in de zon of de schaduw gaan zitten en je laten koesteren en voeden door het licht van de zon, dan uit angst je te verbranden de zon helemaal te vermijden. Verbranden: nee, niet doen en wees er voorzichtig mee. Gebruik alleen zonnebrandmiddelen op natuurlijke basis die geen schadelijke bestanddelen bevatten. Het is even zoeken, maar ze bestaan wel.
  7. Aanvulling van mineralen en voedingsstoffen door het eten van verse, lokale zomergroentes en salades en fruit. Doe je helemaal te goed aan het voedselaanbod van dit seizoen.

Zelf leren hoe je je cliënten nog beter kunt behandelen met kleur en licht? Kijk in de agenda.
Voor de gehele Opleiding voor Therapeuten: download hier de Studiegids.

©2018 Praveeta Timmerman - Instituut voor Kleurenpunctuur


 

Sterke botten door licht en kleur