Licht en kleur voor een veerkrachtig emotioneel evenwicht

Deze keer schrijf ik over de functie van het Limbisch systeem. Dit onderdeel van de hersenen regelt het emotionele geheugen. Het is betrokken bij alles wat we voelen en in ons leven gevoeld hebben.

De belangrijke emoties die we hebben ervaren, zijn als het ware weggezet in het lange termijn geheugen. De dagelijkse dingen die niet onmiddellijk veel indruk achterlaten, slaan we niet op.

In dit lange termijn geheugen is alles opgeslagen wat we ooit belangrijk hebben gevonden. Zowel de plezierige als onplezierige dingen.

Binnen de evolutie is het limbisch systeem een van de oudste delen van de hersenen. Het werkt direct in op ons instinct en het oer-basisgevoel: Overleven.

Veel van de gevoelens die we minder prettig vinden, zijn een gevolg van de innerlijke strijd met onszelf die te maken heeft met overleven. Als voorbeeld: je voelt angst omdat je als therapeut deze maand niet genoeg afspraken in je agenda hebt staan. Als actie om meer cliënten te krijgen ga je ongecoördineerd te werk, vanuit paniek bijna en je put jezelf nog meer uit.
Als je in staat bent om dieper te voelen en te accepteren dat dit een tijd is om juist meer te ontspannen, lost het conflict op.

Het limbisch systeem en de dreiging waarbij overleven een rol speelt zijn bijvoorbeeld:
– angst om niet genoeg geld te hebben
– onzekerheid over verlies van baan, partner, andere zekerheden verliezen
– is het veilig genoeg in het verkeer? De korte lontjes in het verkeer zijn terug te voeren op de werking van Limbisch systeem
– bij kinderen met ADHD, ADD, e.d. speelt ook het limbisch systeem een rol: de kinderen hebben moeite met het leren en integreren van hun gevoelens en emoties en er vervolgens naar te handelen.
– angst om niet geaccepteerd of gewaardeerd te worden.

Een van de belangrijkste basisbehoeftes die we hebben, is ons gevoel van veiligheid. Veel spanningen komen voort aan het gemis van dit gevoel. Of het niet in jezelf kunnen oproepen. Dat kan te maken hebben met de omgeving waarin je bent opgegroeid die om een of andere reden niet veilig voelde en je een basisgevoel van angst en onzekerheid heeft gegeven.

Je zou kunnen zeggen dat een emotie wordt opgeroepen door een situatie of gebeurtenis. Zelfs de herinnering aan iets kan al maken dat je in de emotie schiet. Het gevolg van ‘vervelende’ emoties, is dat er een lichamelijke reactie op volgt (denk aan de hypothalamus-hypofyse -bijnier stress as waar zoveel over geschreven wordt tegenwoordig). Behalve deze lichamelijke reacties volgt er vaak een gedrag dat verband houdt met de emotie en soms ook zie je het ook aan iemands gezicht.

Hoe krijg je nu een betere emotionele veerkracht zodat je geen ‘speelbal’ van je emoties wordt? Afgezien van de kleurenpunctuurpunctuur tips, kan dit je ook helpen:

Acceptatie. Is er iets vervelends gebeurd met je? Soms kun je er niets aan doen en het is vaak niet jouw schuld. Probeer de feiten te zien los van de emotie, maar ook de emotie als zodanig te herkennen, los van de feitelijke gebeurtenissen.
Optimisme. Kun je een positieve draai geven aan dat wat er is?
Betekenis geven aan dat wat je voelt. Je intenties onderzoeken kan je hierbij helpen. Als voorbeeld: je wilt je openstellen (intentie) maar voelt je geïrriteerd door iemands gedrag of wat iemand zegt. Geef betekenis aan dit gevoel van irritatie: wat geeft je irritatie aan? Bijv. dat deze persoon over je grenzen gaat?
Verantwoordelijkheid nemen voor wat je wel kunt en laten gaan van de dingen waar je geen invloed op hebt.
Hulp zoeken. Dat kan een gesprek met een vriend, vriendin, collega of familielid zijn. Het ligt in de sociale sfeer en gaat om vertrouwen geven en er om vragen.
Lichaamsbeweging. Op zijn Engels: ‘Motion harmonizes E-motion’. Inmiddels hebben talloze hersenonderzoekers al bewezen: de hersenen hebben baat bij lichaamsbeweging. Of je nu gaat dansen, hardlopen of zwemmen: wat je maar het allerplezierigst vindt voor jezelf!

Om dit alles te ondersteunen en je blijvend te motiveren, hier wat tips om het Limbisch systeem te harmoniseren.

  1. kleurenpunctuurGeel op het Limbische punt op het voorhoofd: 1 vingerbreedte boven het derde oog, in het midden.
  2. Luisteren naar de CD: Motivatie.De muziek op deze CD ondersteunt het vermogen om te leren en verbetert de zintuiglijke waarneming. Helpt je om beter te onthouden, verbetert begripsvorming en logisch denken. Stimuleert ook verwerking van je emoties en daarmee de motivatie een leven te leiden dat goed voor jou is.
    Ook geschikt voor kinderen.
  3. Opruimen. Je kledingkast, bureau, je lichaam met een detoxbehandeling en/of sauna. Alles wat helpt om je patronen te doorbreken.
  4. Optimisme kun je stimuleren door de ‘Zone van de Vreugde’ op de binnenkanten van de polsen elke ochtend en avond in te masseren met de Wilde-kruidenolie Relax. Je gaat er ook nog beter van slapen en hoe lekker is dat!
  5. De Roze bril. Twee keer 20 minuten per dag kan een wereld van verschil maken. Deze kleur staat voor zachtheid en zorgzaamheid. Agressie en geweld hebben er geen vat op. Je oervertrouwen en je positieve instelling worden erdoor versterkt.
  6. Alle kristallen werken op herstel van het evenwicht: links-rechts/boven-onder. Hiermee ontspan je direct. Als voorbeeld noem ik de Hartschijf: Het hart staat voor compassie, liefde, gevoelens, warmte en overgave. Voor Peter Mandel hebben de drie L's (Liefde, Licht, Leven) dezelfde betekenis als de drietallen Geest-Ziel-Lichaam en Informatie-Energie-Materie. Al deze begrippen duiden op de totaliteit en de unieke kwaliteit van ons wezen, die optimaal werken als ze in evenwicht zijn.

    Via de hartschijf krijg je hier inzicht in. Je komt tot rust en tot jezelf. Klachten als stress en agressie worden getemperd of opgelost en compassie komt ervoor in de plaats.
  7. Op deze pagina Gratis Downloads staat allerlei achtergrond info zodat je misschien op nieuwe ideeën komt wat het beste is voor jou.

Voor andere workshops: Neem contact met me op hoe dat voor jou het beste vorm gegeven kan worden of download hier de Studiegids.

Datum publicatie:. 15 sep 2021

Licht en kleur voor een veerkrachtig emotioneel evenwicht