Een flexibele onderrug

In de wetenschappelijke artikelen en de medische wereld wordt gesproken over de lage rug. Dit is een ruim begrip. Het gaat dan over klachten in het gebied van en rondom de onderste lumbale wervels.
Ook hoort het gebied van de bekkenrand erbij.

Cliënten die bij je komen zeggen:
– 'ik heb een hernia'
– 'de dokter zegt het is spit'
– 'ik heb een versleten rug'.
– 'het is mijn ischias'.
– 'ik heb een verschoven wervel'.

De onderrug: Het zevende gewrichtssymbool

Het zijn over het algemeen klachten van het spier-, pees- en zenuwstelsel rondom de lumbale wervels L3, L4 en vooral L5 en de overgang naar het sacrum. Die overgang noem ik hier L5S1.
Dit is wat Peter Mandel het zevende gewrichtssymbool noemt: precies die overgang.
Ik heb me laten vertellen dat in de ziekenhuizen de meeste hernia operaties in dit gebied worden uitgevoerd.

De overgang van L5 naar het sacrum

Dit is een gebied dat centraal ligt in het lichaam. Van hieruit zijn er verbindingen naar alle andere gewrichten en naar alle andere richtingen.

Vanuit L5S1 kunnen we impulsen geven in de richting:

  • zijwaarts gaan: we doen 'een stapje opzij' of we 'wijken uit'.
  • naar voren gaan: we bukken of buigen. Ook het prachtige Namasté gebaar is een buiging, vanuit L5S1. Hiermee danken we, we maken een buiging van respect. En de impuls om een stap naar voren te doen, komt ook vanuit dit punt.
  • naar achter: zo lopen we rechtop en we kunnen ook naar achter lopen (we doen 'een stapje terug').
  • een draaibeweging maken: dit gewrichtssymbool is ahw een as, waarom we kunnen draaien. Zo zijn we 'omzichtig', we kunnen uitwijken en we kunnen 'zaken van alle kanten bekijken'.

Verbindingen naar de andere gewrichten:
– heupen, knieën, enkels
– schouders en daarmee ellebogen en polsen

Via het 'omgekeerde mensprincipe' is er een verband met het gezicht. Het gehele gezicht komt terug in de onderrug. In mijn opleiding hebben we dat eens getekend en ik vergeet het nooit meer.
Het kunnen de ogen zijn, de neus, de holtes van het gezicht of de keel en de mond. Dit kunnen dan zowel de tonsillen en lymfeklieren zijn als de schildklier.

Ga voor de grap eens na, hoeveel van je cliënten (en/of familieleden) klachten hebben van de keel/neus- en voorhoofdsholtes èn klagen over onderrug pijn. Dit houdt verband met elkaar!

Bekkenorganen
Nog een verbinding is er: die met de bekkenorganen. Voor mannen en vrouwen: de blaas.
Voor vrouwen ook bij issues met baarmoeder/eierstokken en bij mannen die met de prostaat.
Bij vrouwen is de lage rugpijn bij de menstruatie, direct verbonden met het L5S1-gebied en de ileo-sacrale gewrichten.

Wat kun je bereiken?

  • Op lichamelijk niveau: een buigzame, flexibele lage rug, zonder pijn.
  • Op emotioneel niveau: ontspannen om kunnen gaan met moeilijkheden die van buiten komen: 'in ontspanning ruggengraat tonen' of 'ontspannen je rug recht houden'.
  • Op spiritueel niveau: Je gesteund voelen door het grote geheel en je gesteund voelen in jezelf.

Acht tips voor een soepele onderrug

  1. Ben je op zoek naar een nieuwe relatie? Of heb je te kampen met relatieproblemen? Het sacrum (= heiligbeen) vertegenwoordigt de zone van de relaties. Zowel naar jezelf als anderen. Breng wat van de Wilde-kruidenolie Relax aan op het heiligbeen, elke avond voor het slapen gaan. Het helpt je rug te ontspannen en geeft je nieuwe inspiratie om op een andere manier met jezelf en anderen te relateren.
  2. Heb je èn last van je onderrug èn last van de holtes in je gezicht: begin bij deze laatste en masseer ze met het Informatie Reflector Staafje. Of behandel ze met rood licht. Het gaat om punten direct tegen het jukbeen, recht onder de pupil. Voel maar eens hoe pijnlijk ze zijn!
  3. Je onderrug vaart wel bij een goede zithouding. Een ontspannen werksfeer achter je pc doet wonderen (en denk hierbij ook eens aan de computerbeschermbrillen: via het omgekeerde mensprincipe zijn ook de ogen een mogelijk stoorveld voor de rugklachten)
  4. Voor de bekkenorganen: alle kristallen kunnen hier een taak vervullen. Bij buikkrampen bijvoorbeeld: tien minuten gaan liggen met de Droomschijf, Aardeschijf of Hartschijf (of welke je dan ook maar hebt). Je zult verbaasd zijn over de ontspanning die optreedt.
  5. Is het lastig om uit te zoeken waardoor je cliënt nu precies die onderrugpijn heeft? Soms hoef je het ook helemaal niet te weten maar je wilt ze wel van de kramp en pijn af helpen. Masseer eens het borstbeen en het gebied ernaast. Ga op zoek naar een aantal zeer gevoelige punten en masseer deze. Je kunt weer dezelfde hulpmiddelen gebruiken als bij tip 1 en tip 2. En daarna plak je er een klein punctuurkristalletje op. In de bijbehorende brochure staan nog veel meer tips.
  6. Het wordt herfst en veel mensen raken verkouden. Dit kan een weerslag geven op onderrug problemen, vooral voor die mensen die er toch al gevoelig voor zijn. Immuunsysteemversterkende behandelingen helpen je hierbij. Denk ook eens aan de CD hiervoor. Erg gemakkelijk: lekker liggen en de helende muziek op je in laten werken. Heb je een kristal: leg die tegelijkertijd op je onderbuik of leg de goud/zilverfacetcombinatie op de holtes van Tip 2.
  7. Ga naar buiten en wandel! In de herfst nu, zijn de kleuren van de bladeren in de natuur ook weer fenomenaal. Geniet ervan.
  8. Volg een workshop of cursus waarin je alle tips zelf leert! De nieuwe Studiegids is uit met het gehele programma voor de Opleiding voor Therapeuten.

Agenda: Najaar 2019

Neem contact op voor vragen over welke workshop of cursus geschikt is voor jou.

©2019 Praveeta Timmerman - Instituut voor Kleurenpunctuur

Datum publicatie: Oct 24, 2019

Een flexibele onderrug